Case

Forskningens Døgn 2024: hvad sker der i mødet mellem musik og kunstig intelligens

Opgaven

Forskningens Døgn er Uddannelses- og Forskningsministeriets årligt tilbagevendende videnskabsfestival, der skaber mødesteder mellem forskere og borgere. Som startskud på hver festival afholdes et åbningsevent som er gratis, men har oplevet udfordringer med at tiltrække publikum, særligt blandt studerende.

I 2024 fik HAVE til opgave at konceptualisere, tilrettelægge og afvikle en åbningsevent, der dels formidlede forskning og dels sikrede et publikum.

Løsningen

Vi gik til opgaven ved at skabe et åbningsevent i krydsfeltet mellem kunst og videnskab med temaet: Hvad sker der i musikkens møde med kunstig intelligens?

Programmet bød på indslag som:

  • Rap battle mellem Per Vers og kunstig intelligens
  • Duet mellem Pernille Rosendahl og AI-stemmegenereret Kristian Leth
  • Talk med professor i Informationsteknologi (KU) Anders Søgaard og AI-kunstner Cecilie Waagner Falkenstrøm
  • Et crowdsourcet og AI-genereret lyd- og videoværk af AI-kunstneren Cecilie Waagner Falkenstrøm og ARTtificial Mind
  • Interaktivt Musik på hjernen-oplæg med jazzmusiker og hjerneforsker Peter Vuust
  • Fællessang og musik v. Pernille Rosendahl og Danmarks Underholdningsorkester

Som vært for åbningen af Forskningens Døgn 2024 valgte vi musiker, forfatter, foredragsholder og radiovært Kristian Leth, som med sikker hånd guidede publikum gennem et inspirerende og tætpakket program i Art Maze på Østerbro.

Konceptet for eventen delte vi op i tre akter, som belyste hvert sit spørgsmål:

  • Hvordan påvirker musik os generelt?
  • Hvordan påvirker AI musikken?
  • Hvordan påvirkes vi af musik, hvor AI har haft en rolle?

Den ramme skabte et naturligt narrativ, der tog sit afsæt i musik uden AI for afslutningsvis at fokusere på musik med AI. Omdrejningspunktet var hele vejen igennem den menneskelige oplevelse af musikken, og hvordan den oplevelse udvikler og forandrer sig. Med dét greb fik vi reflekteret og formidlet såvel potentialerne som faldgruberne ved AI i mødet med musikken.

Foto: Søren Kjeldgaard

Resultater

Åbningseventet blev afholdt i eventspace ArtMaze med en kapacitet på 200 siddende publikummer. Da eventet løb af stabelen, var salen fyldt og med overvægt af den primære målgruppe: studerende i Storkøbenhavn. At dømme efter publikums feedback lykkedes vi til fulde med visionen om at sende publikum afsted med stærk oplevelse, der var lige dele underholdende, inspirerende og vidensmæssigt berigende.

Kunne du tænke dig at arbejde sammen med os om et lignende projekt?

Så er du altid velkommen til at tage fat i Anja eller Peter, der har været med på Heartland siden starten.