Case

Fra historisk drama til aktuel samfundsdebat
Opgaven
HAVE Kommunikation stod for at udvikle og eksekvere en strategisk PR-indsats, der sikrede maksimal synlighed og relevans for HAMMARSKJÖLD i Danmark. Vores mål var at positionere filmen som et aktuelt og vedkommende drama, der både underholdt og satte vigtige politiske og historiske dagsordener.
Opgaven
HAVE Kommunikation stod for at udvikle og eksekvere en strategisk PR-indsats, der sikrede maksimal synlighed og relevans for HAMMARSKJÖLD i Danmark. Vores mål var at positionere filmen som et aktuelt og vedkommende drama, der både underholdt og satte vigtige politiske og historiske dagsordener.
Løsningen
Vi valgte at fokusere kommunikationen på personen Dag Hammarskjöld frem for hans diplomatiske rolle. Gennem interviews og reportager med filmens instruktør Per Fly og relevante eksperter skabte vi en fortælling om hans moralske lederskab og tidløse betydning.
For at skærpe filmens nutidige relevans satte vi en bredere debat i gang: Hvad kan vi lære af Hammarskjöld i dag? Grebet sikrede, at filmen ikke blot blev set som et historisk drama, men som en dybere refleksion over nutidens udfordringer med lederskab, magt og global politik.
Vi sikrede, at det ikke var Dag Hammarskjölds svenske nationalitet, der var i fokus, men i stedet manden, diplomaten og humanisten, der fik opmærksomhed. Et valg, der var med til at styrke relevansen for det danske publikum.



Fotos: Stills fra filmen
Resultater
Vores strategi sikrede bred mediedækning, og Hammerskjöld blev dækket i prominente medier som POLITIKEN, KRISTELIGT DAGBLAD, EUROMAN og WEEKENDAVISEN samt optrædener i GO’ MORGEN DANMARK, GO’ AFTEN LIVE, TV 2 NYHEDERNE, TV 2 NEWS og DEADLINE på DR, hvor filmens politiske og historiske aspekter blev udfoldet.
Den samlede indsats skabte ikke blot opmærksomhed om filmen, men cementerede dens tematikker som en del af en aktuel samfundsmæssig samtale, og gjorde en svensk nationalhistorie relevant i dansk kontekst.