Case
H.C. Andersens Hus og Odense– en by du troede du kendte
Opgaven
Sommeren 2021 var noget helt specielt i Odense.
Der var åbningen af H.C. Andersens Hus – byens nye vartegn og et museum i internationalt format. Der var en revitaliseret bymidte, efter flere års ombygning. Sammenfaldende med hele landets genåbning efter lang tids coronanedlukning.
Sammenlagt var der en følelse af et helt nyt Odense, hvilket både gav anledning til og mulighed for profilering af byen og dens mange attraktioner – herunder H.C. Andersens Hus.
Vores opgave bestod altså dels i at skabe national og international omtale af det nye H.C. Andersens hus, og i forlængelse heraf at skabe generel by-branding for Odense.
Opgaven
Sommeren 2021 var noget helt specielt i Odense.
Der var åbningen af H.C. Andersens Hus – byens nye vartegn og et museum i internationalt format. Der var en revitaliseret bymidte, efter flere års ombygning. Sammenfaldende med hele landets genåbning efter lang tids coronanedlukning.
Sammenlagt var der en følelse af et helt nyt Odense, hvilket både gav anledning til og mulighed for profilering af byen og dens mange attraktioner – herunder H.C. Andersens Hus.
Vores opgave bestod altså dels i at skabe national og international omtale af det nye H.C. Andersens hus, og i forlængelse heraf at skabe generel by-branding for Odense.
Løsningen del 1:
Presseindsats for H.C. Andersens Hus
I tæt samarbejde med museet fungerede vi som lead-bureau for museumsåbningen. Vi stod for at udforme kommunikationsstrategien og kernefortællingen, der resulterede i kommunikationsplatformen: En verden, du tror, du kender.
Under byggeriet formidlede vi historien om museet, og stod for løbende dialog med flere hundrede lokale, nationale og internationale medier. Op til selve åbningen koordinerede vi besøgende presse, interviews, presseevent og ikke mindst royalt besøg.
Løsningen del 2:
Landsdækkende by-branding af Odense
Den øgede opmærksomhed i tidsrummet omkring museets åbning gav en strategisk fornuftig anledning til at udbrede en større fortælling om Odense. Vi skabte en 360-graders kampagne, designet til både at kunne tale sammen med H.C. Andersens Hus-universet og til at kunne stå alene.
Museets platform ”en verden, du tror, du kender” blev versioneret til ”En by du troede du kendte”. En kampagne, der tog udgangspunkt i indsigten om, at de fleste Danskere kender Odense overfladisk, men måske ikke lige er bevidst om alle de unikke oplevelser, byen kan byde på.
Med O’et som visuel identitetsmarkør skabte vi kobling mellem Odense og alle byens attraktioner og egenskaber, man måske ikke kendte til.
Med uventede ordsammensætninger demonstrerede vi den intelligente, legesyge og finurlige kreativitet, som byen gerne ville forbindes med.
Løsningen del 3:
Kulturfestivalen Odense Opening
Vi udviklede og bookede ind til en ugelang kulturfestival i forbindelse med åbningen af H.C. Andersens Hus. Med musik, talks, kunst og børneaktiviteter – over 40 officielle arrangementer, spredt i hele bymidten.
Odense Opening blev en manifestation af budskabet om ”en by du troede du kendte”. Med en stemning af, at byen byder på det uventede, og der kan være eventyrlige oplevelser rundt om hvert et hjørne.
Odense Opening gav samtidig en konkret anledning til at besøge byen omkring åbningen af H.C. Andersens Hus.
Resultater
Vores aktiviteter bidrog til en museumsåbning i verdensklasse og rekordhøje besøgstal i Odense.
Presseindsatsen for H.C. Andersens Hus gav over 800 danske og 300 internationale medieomtaler med et samlet reach på over 850 millioner.
Med brandkampagnen skabte vi kendskab og en fornyet brand-position, og Odense Opening skabte både bevisførelse for kommunikationen, liv i byen og en anledning til at besøge.
Sommeren 2021 blev en af de bedste i Odenses historie med 9% flere overnattende besøgende, sammenlignet med de foregående år.
Kunne du tænke dig at arbejde sammen med os om et lignende projekt?
Så er du altid velkommen til at tage fat i Anja eller Jacob, der begge har været med til at lancere H.C. Andersens Hus og Odense – en by du troede du kendte