Case

Strategisk repositionering og åbning af det ny museum
Opgaven
Siden 1900-tallet har glas produceret og designet på Holmegaard Glasværk været kært folkeje og synonymt med Dansk designtradition og kvalitet. Glasproduktionen på værket stoppede i 2008 og sidenhen overtog Museum Sydøstdanmark de gamle produktionshaller og en enorm samling prøveglas med ønsket om at åbne et nyt museum for glaskunst og keramik i 2020.
Vi udarbejdede narrativet og kommunikationsstrategien, der skulle positionere det nye museum som en moderne og dynamisk attraktion, med højt ambitionsniveau for formidling af dansk design og kulturhistorie. Et museum, der både formidler 200 års kunstindustri og designtradition og samtidig peger frem i tiden på morgendagens kunsthåndværk og formsprog.
Opgaven
Siden 1900-tallet har glas produceret og designet på Holmegaard Glasværk været kært folkeje og synonymt med Dansk designtradition og kvalitet. Glasproduktionen på værket stoppede i 2008 og sidenhen overtog Museum Sydøstdanmark de gamle produktionshaller og en enorm samling prøveglas med ønsket om at åbne et nyt museum for glaskunst og keramik i 2020.
Vi udarbejdede narrativet og kommunikationsstrategien, der skulle positionere det nye museum som en moderne og dynamisk attraktion, med højt ambitionsniveau for formidling af dansk design og kulturhistorie. Et museum, der både formidler 200 års kunstindustri og designtradition og samtidig peger frem i tiden på morgendagens kunsthåndværk og formsprog.
Løsningen
Et centralt greb i build-up strategien bestod i at personificere det nye museum – bl.a. ved at fokusere PR-indsatsen omkring museets artist-in-residence Nina Nørgaard, kendt for sit arbejde for Noma, og leder af museets integrerede glasfabrik, Bjørn Friborg. Det afstedkom utallige interviews i nationale og internationale magasiner, TV og dagblade, som, gjorde det muligt for stedets historie at integrere sig sømløst med nutidens kunstnere – og dermed præsentere Holmegaard Værk som et levende og moderne epicenter for dansk glasværk.
COVID forsinkede åbningsdatoen med en måned og tvang os til at kassere vores oprindelige åbningsstrategi. I stedet iværksatte vi en to-trins åbning: Først en soft opening, der skulle sikre lokal stolthed og medejerskab og dernæst, en formel åbning med deltagelse af Kronprinsesse Mary og nogle få yderligere VIP’er samt et begrænset antal medierepræsentanter, der skulle sikre national og international synlighed.
Dobbeltåbningen viste sig at være en succesfuld strategi.



Fotos: Holmegaard Værk
Resultater
Per 1. oktober 2020 havde vi genereret mediedækning med en reklameværdi på 12,6 millioner DKK spredt ud over 624 presseklip med en samlet reach på 44 millioner. Målsætningen om at tiltrække 60.000 besøgende i 2020 lykkedes til fulde trods corona-benspænd og udsat åbningsdato. Et stort spørgsmål var, hvorvidt folk ville tage den time-lange tur til Holmegaard Værk fra København. Svaret er et rungende ja: Ikke mindre end 30 % af besøgende kom fra hovedstaden, hvilket bekræftede, at vi lykkedes med at etablere museet som meget mere end en lokal attraktion.