Opgaven

I foråret 2022 præsenterede Operaen en unik dobbeltforestilling med Manualen og De 7 Dødssynder. To på hver sin måde særlige opsætninger, der i øvrigt ikke havde andet til fælles, end at de spillede på samme aften.

Mens Manualen var nyskrevet og på mange måder kontroversiel, idet det handlede om den svenske læge Svend Lings’ selvmordsmanual, var De 7 Dødssynder et traditionelt stykke, med popkunstneren Oh Land i en af hovedrollerne. 

Dermed var opgaven ikke bare at skabe opmærksomhed om forestillingen, men i høj grad også at kontrollere opmærksomheden og sikre, at fokus blev holdt på kunsten og oplevelsen, og sikre, at fokus ikke blev landede på kontroverserne.

Opgaven

I foråret 2022 præsenterede Operaen en unik dobbeltforestilling med Manualen og De 7 Dødssynder. To på hver sin måde særlige opsætninger, der i øvrigt ikke havde andet til fælles, end at de spillede på samme aften.

Mens Manualen var nyskrevet og på mange måder kontroversiel, idet det handlede om den svenske læge Svend Lings’ selvmordsmanual, var De 7 Dødssynder et traditionelt stykke, med popkunstneren Oh Land i en af hovedrollerne. 

Dermed var opgaven ikke bare at skabe opmærksomhed om forestillingen, men i høj grad også at kontrollere opmærksomheden og sikre, at fokus blev holdt på kunsten og oplevelsen, og sikre, at fokus ikke blev landede på kontroverserne.

Løsningen

Vi hjalp Det Kgl. Teater med at sortere i den massive interesse fra medierne og vurdere, hvad der sikrede den bedste dækning med fokus på kunsten og oplevelsen ved at stoppe op og overveje hver enkelt presseforespørgsel. 

I samarbejde med Det Kgl. Teater koordinerede vi og var til stede under al afvikling af interviews og reportager med de medvirkende og skaberne bag dobbeltforestillingen. Vi lagde vægt på at rådgive og være i dialog med interviewpersonerne om italesættelsen af det kontroversielle værk samt hvordan vi i interviews og omtaler på bedste vis kunne tydeliggøre, at Manualen og De syv dødssynder var en dobbeltforestilling bestående af to individuelle værker. Således at aftenen også stemte overens med publikums forventninger.

I tillæg til pressehåndteringen trådte vi til med produktion af promovideo, da teatrets interne ressourcer pludselig blev forhindret. Videoindholdet blev distribueret gennem Det Kgl. Teaters egne kanaler, og brugt aktivt i pressearbejdet.

Resultater

Manualen og De 7 Dødssynder blev en succes både kritisk og publikumsmæssigt. 

Dobbeltforestillingen nåede bredt ud i medierne, da presseindsatsen resulterede i flere større interviews med Manualens komponist Louise Alenius i bl.a. de store landsdækkende dagblade Politiken, Børsen, Kristeligt Dagblad, Weekendavisen og Information samt et stort reportageindslag i TV2 Nyhederne og TV2 Lorry og dertil indslag i radioprogrammerne P2 Puls, Kulturen på P1 med mere. 

Desuden gæstede De syv dødssynders to hovedrolleindehavere Nanna Øland Fabricius (Oh Land) og Lukas Hartvig Møller Go’ Aften Live op til premieren. Manualen & De syv dødssynder endte med at blive én af årets mest omtalte operaer og trods det kontroversielle udgangspunkt var omtalen i medierne saglig. 

I sidste ende lykkedes det for Det Kongelige Teater at skabe debat om og fokus på et tabuiseret emne på en konstruktiv måde – hvilket i sidste ende vel er et af de vigtigste mål for kunsten.

Foto: Camilla Winther
Kunne du tænke dig at arbejde sammen med os om et lignende projekt?

Så er du altid velkommen til at tage fat i Jacob eller Sandra, der begge har været med på dobbeltforestillingen med en fintfølende balance mellem promovering og pressehåndtering.