Case

Global opmærksomhed og en demonstration af, hvad der ligger i, at bære titlen som UNESCO Creative City.

Opgaven

Viborg Kommune blev i 2019 udnævnt til UNESCO Creative City. Det skete efter tre årtier, hvor kommunen havde etableret sig som en internationalt anerkendt hub for animation og andre former for visuel formidling.

Med titlen i hus ønskede Viborg at formidle til omverdenen, hvad der ligger i at være en UNESCO Creative City – og dermed vise, hvad der gør Viborg unik som kreativ by.

Opgaven

Viborg Kommune blev i 2019 udnævnt til UNESCO Creative City. Det skete efter tre årtier, hvor kommunen havde etableret sig som en internationalt anerkendt hub for animation og andre former for visuel formidling.

Med titlen i hus ønskede Viborg at formidle til omverdenen, hvad der ligger i at være en UNESCO Creative City – og dermed vise, hvad der gør Viborg unik som kreativ by.

Løsningen

Vi foreslog i slutningen af 2020, at man tog et skridt udover den traditionelle PR, så man i stedet demonstrerede sine kreative forcer i praksis – via den form for visuelle kommunikation, der lå til grund for UNESCO-udnævnelsen.

På baggrund heraf blev kampagnen #TegnHåb skabt. En kampagne, hvor børn skulle lave tegninger, der gav håb til andre børn rundt om i verden, der mærkede COVID-19 på egen krop.

Børnene skulle for eksempel tegne en superhelt, der bekæmpede coronavirussen, en brynje, der kunne beskytte imod virussen, eller en gave, man gerne ville give til et andet barn.

Egentlig skulle kampagnen blot have været en del af Danmarks Indsamling, som Viborg var vært for den 6. februar 2021. Men hos UNESCO blev man så begejstret for kampagnen, at samtlige 246 Creative Cities blev inviteret til at deltage, hvormed kampagnen blev både forlænget og gjort global.

Resultater

Der blev indsendt mere end 3.100 tegninger fra 33 forskellige lande. Vi fik sikret national dækning af kampagnen, herunder i TV Avisen. Desuden blev der skabt en særudstilling, hvor 400 af tegningerne blev projiceret op på Statens Museum for Kunst, så man kunne se dem udefra i kæmpestørrelse.

Udenrigsministeriet opfordrede alle danske ambassader til at dele historier om kampagnen, og både BBC-radio og -tv lavede historier om den. Tegningerne blev også udstillet ved UNESCOs generalforsamling i november 2021, ligesom de samme måned blev udstillet i Wuhan i Kina.

#TegnHåb er blevet hædret med adskillige internationale kommunikationspriser. I fællesskab med Viborg Kommune har vi vundet 3 guldpriser og en enkelt sølv ved Stevie Awards, også kendt som The International Business Awards. Desuden vandt vi prisen i kategorien ’Digital Event’ ved European Excellence Awards, som er Europas førende PR-pris.

Kunne du tænke dig at arbejde sammen med os om et lignende projekt?

Så er du altid velkommen til at tage fat i Sofie eller Stine, der begge har været med til at skabe global opmærksomhed og demonstrere, hvad der ligger i, at bære titlen som UNESCO Creative City.