Et halvt år som generation Z praktikant hos HAVE Kommunikation

Fra navlepillende diagnosebørn til ansvarsbevidste idealister: Generation Z debuterer på arbejdsmarkedet med fokus på mening og værdier. Mit halve år som praktikant hos HAVE Kommunikation har givet mig fire vigtige indsigter.


Jeg er fra 1999 og er dermed lige akkurat en del af generation Z, den generationsbetegnelse, der samler os, der er født mellem 1996 og 2012. Vi er altså mellem 12 og 29 år gamle. Så selvfølgelig kan du være født i 1997 og passe bedre ind i definitionen af en Generation Y end en Generation Z’er. Ligesom du kan være født i 2010 og spejle dig bedre i Alpha-generationen. Sådan er det med generationsdefinitionerne. Hos HAVE Kommunikation er vi lige nu seks praktikanter, der er født i årene mellem 2002-1997 og er derfor alle en del af generation Z.

"Ligesom alle andre generationer er vi defineret af de kriser og den kultur, der har formet os. Hvilket påvirker, hvad vi søger efter på en arbejdsplads. "

– Karoline Maltha Jannerup

Livet som praktikant byder også på flere kulturevents

I medierne er Generation Z blevet kaldt mange ting. Sarte og navlepillende, krænkelsesparate og forkrampede diagnosebørn. Det er nogle af de negative billeder, der er blevet tegnet af os. At generationerne rynker på næsen af hinanden er der såmænd intet nyt i. Det er nærmest en fast tradition – de ældre er skeptiske, og de unge gør oprør mod tidligere strukturer og normer. 

Vores barndom har været præget af Tamagochis, Ipods og Niels Olsen som faren i Far til Fire. Vi voksede op til tonerne af Sys Bjerre og Medina, og for mange af os havde vores første telefoner ikke touchskærme. Vores skolelærere blev lockoutet, og skoledagene blev længere. Vi er de første digitalt indfødte, der har haft hele internettets informationskammer til rådighed uden regulering, skærmtid eller fokus på digital sikkerhed. Det er fænomener og kultur, som jeg sammen med mine fem medpraktikanter mener, er ret centrale i vores tidlige liv.

Finanskrisen, klimakrisen, flygtningekrise og senere coronapandemien er blandt de mest fremtrædende kriser, der har formet vores barndom, ungdom og tidlige voksenliv. Vi er samfundsorienterede, idealistiske og ansvarsbevidste, ofte over ting, vi ikke er skyld i alene. Og så debuterer mange af os på arbejdsmarkedet i disse år. 

Ligesom alle andre generationer er vi defineret af de kriser og den kultur, der har formet os. Hvilket påvirker, hvad vi søger efter på en arbejdsplads. Det mærkede jeg selv da jeg i starten af august satte mine spæde praktikant skridt på Hillerødgade 30 hos HAVE Kommunikation. 

En undersøgelse af Analyse & Tal for Fagbevægelsens Hovedorganisation viser, at min generation gerne vil være et sted, der giver mening. Hvor vi kan bidrage til noget større, og hvor vores værdier kan afspejle sig i det daglige arbejde. Så hvad skal der egentlig til for at gøre en arbejdsplads attraktiv for Generation Z?

Kontoransvarlig Bianca Hammerich Binzer og projektassistenterne Rose Daugaard Knudsen og Maria Skydt på arbejde ved en premiere

Jeg har samlet fire bud, observationer, erfaringer eller gode råd. Kald dem hvad du vil. Som jeg har gjort mig nogle overvejelser om undervejs i mit praktikforløb hos HAVE. De kommer her: 

Fremhæv mening og formål
For mange i min generation betyder deres arbejde en hel del for deres selvopfattelse og identitet. Vi lægger stor vægt på, at en virksomhed står for værdier, vi kan stå ved – både udadtil og indadtil. Når en arbejdsplads handler i tråd med sine værdier, er det nemmere at engagere sig og føle stolthed over at være en del af den. 

Vi er idealister og nogle gange kan det være svært at vide, hvad vi egentlig kæmper mest for. Men vi higer efter troværdighed og autenticitet. Fokus på diversitet, ligestilling, bæredygtighed og rimelige ansættelsesforhold er værdigrundlag jeg selv vil prioritere højt på min fremtidige arbejdsplads.

Inddragelse
Vores generation værdsætter at blive set, hørt og forstået. Det betyder ikke, at du behøver at optage vores sprogbrug ved at sige at noget er “sus” eller giver en “the ick” for at du kan tale med din Gen Z’er. Vi vil ikke kun tales til, vi vil tales med. Vi søger eksempelvis empatiske og relationelle ledere. Den effekt, en åben og dialogbaseret ledelsesstil kan have, har jeg oplevet hos HAVE. Her har direktør Michael Feder og vicedirektør Anja Linnet skabt en kultur præget af transparens og samtale. Som praktikant har jeg løbende haft samtaler med dem begge. Her er mine ideer og spørgsmål blevet taget seriøst, og jeg har følt mig set og hørt i min rolle.

Feedback og anerkendelse
Vi søger arbejdspladser, der ikke kun uddeler opgaver, men også giver plads til faglig og personlig vækst. Konkret feedback, der er direkte og brugbar, spiller en afgørende rolle. Når vores indsats bliver anerkendt, og når ledere engagerer sig individuelt i os – for eksempel ved at spørge ind til vores tanker og faglige vurderinger – føler vi os både set og værdsat.

Under mit praktikforløb hos HAVE har jeg særligt værdsat den personlige vejledning alle medarbejdere modtager gennem månedlige statussamtaler. Det har skabt en kultur, hvor spørgsmål er velkomne, fejl er en del af læringen, og udvikling prioriteres. Den tilgang har styrket både mit engagement og min faglige udvikling.

Fleksibilitet i hverdagen
I løbet af mit praktikforløb har jeg balanceret mit studie, sociale relationer og min praktikstilling. Derfor har fleksibilitet været væsentligt for mig. Muligheden for at planlægge min arbejdstid i dialog med kolleger og projektledere har gjort det muligt for mig både at prioritere arbejdsopgaver og at have en hverdag, der hænger sammen. Ifølge eksperter er jeg langt fra den eneste i min generation, der stiller flere krav til fleksibilitet og arbejdsforhold. Generation Z søger arbejdspladser, der anerkender, at livet ikke altid kan presses ned i en 9-17 kasse, og som derfor tilbyder løsninger, der både tilgodeser produktivitet og trivsel.

Mit praktikforløb hos HAVE Kommunikation har givet mig en betydelig indsigt i, hvad der driver generation Z på arbejdsmarkedet. En arbejdsplads med mening og formål, hvor man bliver set, hørt og anerkendt, er afgørende for mange i min generation. Efter mit forløb hos HAVE kan jeg bestemt bekræfte, hvor attraktive og vigtige de forskellige faktorer er. 

 

– Karoline Maltha Jannerup