Af Kristina May og Christiane Vejlø

Kære Kulturminister

Vi skal tale om kunstig intelligens.

Det har regeringen ikke haft meget lyst til indtil nu, men det går stærkt derude, og vi skal finde et fælles sted, hvorfra vi kan skrive videre på fremtiden sammen.

Der bliver sagt meget om kunstig intelligens. At den vil gøre os mere effektive, mere produktive og nogle vil endda mene, mere skabende.

Værktøjerne byder sig til med mange løfter, og de er klar til at aflaste os på alle områder. Også de kreative. Det bliver nemt. Men undervejs risikerer vi at miste meget. Initiativet, sliddet og evnen til selv at tænke.

For med de nye teknologier hæver vi scenegulvet, men sænker vi ikke samtidigt loftet?

Det må vi ikke lade ske, og det vil kulturstafetten nu i din hånd give dig mulighed for at undgå.

Kultur har altid været vores samfunds laboratorium. Det sted hvor vi afprøver nye tanker. Hvor vi tør og er modige. Det er der, hvor vi udfordrer det etablerede og insisterer på, at verden kan være anderledes. Måske endda bedre.

Men når kunstnere, designere, forfattere og komponister begynder at arbejde med de samme AI-modeller, trænet på de samme datasæt og optimeret mod de samme sandsynligheder, så risikerer vi desværre, at resultatet bliver kulturel middelmådighed.

Det er selvfølgelig meget let at være nostalgisk og forsvare det eksisterende. Det vil du opleve mange falde ind i. Læg dertil den personlige faglige sorg over, at tingene ændrer sig og vi ikke længere er alene om at være mestre til det, vi brugte et liv til at dygtiggøre os i. Men at knibe øjnene sammen og holde fast i det, vi kender, er hverken smart eller rigtigt. ”Sådan har vi altid gjort,” er den farligste sætning i både erhvervs- og kulturliv. Vi skal tage aktivt livtag med den del af udviklingen, som truer vores menneskelighed. Samtidig skal vi insistere på, at den plads teknologien tager, giver os mere rum til at være mere menneske.

Men hvordan ønsker vi så, at kulturen møder os om fem år? Vi kan umuligt ende det rigtige sted uden en plan, vi kan ikke designe noget uden en strategi og en idé, så hvad er kulturens idé i fremtiden?

Vi kommer ikke til at mangle indhold. Vi kommer til at drukne i det. Tekster, billeder, musik og film bliver produceret hurtigere, billigere og langt mere ultraprocesseret end vi kan forestille os nu.

Men vi kommer til at mangle den menneskelige intention og intuitiv. Det er netop det, som gør os unikt menneskelige og adskiller os fra den kunstige intelligens. Vi mener noget. Vi vil noget. Og vi har en erfaring med verden, som vi kan udtrykke. Bag det det kreative værk ligger fejlen, tvivlen, kroppen, hånden, blikke, åndedraget og det usagte mellem afsender og modtager.

Måske bliver kunsten den reneste form for menneskelig kommunikation, vi har tilbage i fremtiden?

Vi tror derfor ikke, at du som kulturminister de kommende år, kun skal være minister for kultur.

Du bliver i stigende grad minister for det menneskelige. Om fem år bliver kulturinstitutionernes vigtigste opgave at beskytte menneskets evne og plads til at forestille sig og udtrykke fremtiden.

Vi får brug for steder, hvor mennesker mødes tilfældigt og uden indflydelse af algoritmer. Hvor det skæve, langsomme og uperfekte får plads. Hvor vi mærker rytmen i brystet foran en scene. Hvor et maleri ændrer vores blik, hvor et stykke keramik bærer spor af en hånd og ånd. Steder, hvor vi mærker os selv, hinanden, bliver berørt og oplever følelsen af menneskelig mening.

Kunstig intelligens bliver den største produktionsmaskine, mennesket nogensinde har skabt, hvilket gør kulturen til den vigtigste påmindelse om, hvorfor vi producerer noget overhovedet.

Kulturen er et sted, hvor samfundet øver sig på fremtiden. Det værksted skal vi give plads og luft til.

Hvis vi ønsker en fremtid med frie, kreative, tænksomme og ansvarlige mennesker, så skal vi også investere langt mere målrettet i de steder, hvor de evner udvikles. I kunsten. I kulturen. I dannelsen. I de fællesskaber hvor mennesker skaber noget sammen, som ingen maskine kunne have fundet på.

Så, kære kulturminister, vi hepper på dig, og vi hepper på en fremtid, vi har lyst til at leve i.

Med venlig hilsen
Kristina og Christiane

Christiane Vejlø
Fremtidsanalytiker, forfatter, medlem af dataetisk råd og podcast vært

Kristina May
Brand og designstrateg, CEO i AM Copenhagen og podcast vært

Er begge en del af AI Taskforce for Kultur og Medier, faciliteret af HAVE Kommunikation

Lyt til podcasten

”Så må du have held og lykke med det, i hvert fald”

En ugentlig nyhedspodcast om fremtiden med Kristina May & Christiane Vejlø

I hvert program debatterer Kristina og Christiane aktuelle design-, teknologi-, kultur-, og samfundsfænomener og forholder sig til om de de lægger den rigtige sti mod fremtiden- eller man bør gå en anden vej. Emnerne kan være alt fra AI-terapeuter, AI kærester og designerbabyer. Til longevity trends, robotter og kunst. Noget kan gå godt- andet kan måske føre til menneskehedens undergang. Undervejs understreger programmet, at vi kan få det som vi vil have det, men vi har alle et ansvar. Og så må du have held og lykke med det- i hvert fald.

Følg og kontakt @christianevejlo @kristinamay på LinkedIn eller Instagram

Leave a Reply