Case

Fra historisk kvindeskæbne til aktuel samfundsdebat

Opgaven

HAVE Kommunikation udviklede og eksekverede en strategisk PR-indsats for at sikre maksimal synlighed og aktualitet for Pigen med nålen – en film der tager udgangspunkt i Danmarks første seriemorder, Dagmar Overby. Opgaven var at løfte filmen ud over det historiske drama og positionere den som et vedkommende drama med klare forbindelser til nutidens samtaler om kvindekrop, abort og samfundsansvar, når det kommer til uønskede skæbner.

Opgaven

HAVE Kommunikation udviklede og eksekverede en strategisk PR-indsats for at sikre maksimal synlighed og aktualitet for Pigen med nålen – en film der tager udgangspunkt i Danmarks første seriemorder, Dagmar Overby. Opgaven var at løfte filmen ud over det historiske drama og positionere den som et vedkommende drama med klare forbindelser til nutidens samtaler om kvindekrop, abort og samfundsansvar, når det kommer til uønskede skæbner.

Løsningen

Kampagnen strakte sig over ti måneder og omfattede fire centrale faser: Cannes-premieren, dansk biografpremiere, pris- og festivalkampagne samt Oscar-forløbet. Vi valgte at fokusere kommunikationen på filmens tematikker og deres nutidige relevans: kvinders valg, sociale vilkår og systemisk svigt – historisk og aktuelt.

Gennem målrettede interviews og medieformater med filmens hovedpersoner og instruktør skabte vi en samtale, der gik på tværs af nyheds-, kultur- og livsstilsmedier. I stedet for at tale om forbrydelsen, talte vi ind i en større samfundsdiskussion – og gjorde dermed filmen både kunstnerisk og politisk relevant for en bred målgruppe. Vi lykkedes samtidig med at køre et mindre historisk spor sideløbende, så den ældre målgruppe fik det historiske indhold med.

Resultater

Over 2.100 presseklip, en samlet rækkevidde på 345 mio. og en annonceværdi på over 75 mio. kr.

Filmen blev dækket i førende danske medier som POLITIKEN, BERLINGSKE, DR, TV 2, EUROWOMAN, 21 SØNDAG, GO’ MORGEN DANMARK, AFTENSHOWET, BT og JYLLANDS-POSTEN, og blev i hele kampagneperioden nævnt og debatteret på tværs af platforme.

PR-indsatsen gjorde Pigen med nålen til mere end en film – den blev en del af en aktuel debat om kvinders ret til egne valg og egne fortællinger. En historisk fortælling blev transformeret til kulturel samtid. Samtidig bidrog den tydelige tematiske rammesætning til at åbne filmen op på tværs af grænser. I en global samtid præget af debat om abortlovgivning og kvinders rettigheder – fra USA til Polen – fandt publikum genklang i en dansk fortælling om systemsvigt og svære valg uden alternativer.

Kunne du tænke dig at arbejde sammen med os om et lignende projekt?

Så er du altid velkommen til at tage fat i Rikke eller Michael.