Case

Fra lokal skepsis til kulturelt fyrtårn

Opgaven

At etablere en ny festival er en kompleks proces, der ofte tager flere år. For Live Nation var ambitionen at lancere Suset i 2024 – en ny festival på Esbjerg Havn, der både skulle tiltrække festivalgæster og skabe lokal opbakning. Men hvordan bryder man igennem i et marked fyldt med etablerede festivaler? Og hvordan sikrer man lokal opbakning til en festival, som er støttet af kommunale skattekroner?

Hos HAVE Kommunikation var vi ansvarlige for PR-indsatsen for at sikre, at festivalen både fik bred medieopmærksomhed, men også blev positivt modtaget lokalt.

Opgaven

At etablere en ny festival er en kompleks proces, der ofte tager flere år. For Live Nation var ambitionen at lancere Suset i 2024 – en ny festival på Esbjerg Havn, der både skulle tiltrække festivalgæster og skabe lokal opbakning. Men hvordan bryder man igennem i et marked fyldt med etablerede festivaler? Og hvordan sikrer man lokal opbakning til en festival, som er støttet af kommunale skattekroner?

Hos HAVE Kommunikation var vi ansvarlige for PR-indsatsen for at sikre, at festivalen både fik bred medieopmærksomhed, men også blev positivt modtaget lokalt.

Løsningen

Festivalens succes krævede engagement fra både lokale aktører og den bredere befolkning. Derfor etablerede vi fra start et tæt samarbejde med Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn og NorSea for at sikre bred opbakning hos festivalens vigtigste stakeholders.

For at håndtere lokal skepsis gennemførte vi en målrettet presseindsats, som begyndte med lanceringen af festivalen og Nik & Jay som hovednavn. Samtidig lagde vi fokus på festivaldirektørens opvækst i Esbjerg, samt det faktum at Danmarks femtestørste by fortjener en stor musikfestival. Vi vendte kritiske fortællinger til en positiv historie om festivalens potentiale og Esbjergs kulturelle udvikling.

For at give Suset en stærk digital tilstedeværelse iværksatte vi i samarbejde med Esbjerg Kommune en influencerkampagne med 20 inviterede. Influencerne oplevede det bedste fra egnen, herunder en helikoptertur over Esbjergs kystlinje, hvilket skabte stærkt visuelt indhold og øgede festivalens synlighed.

Fotos: Mathias Engmark og Anne Holm

Resultater

Suset formåede at vende en skeptisk lokal dækning til en stolt og positiv fortælling, hvor festivalen blev en ny kulturel milepæl for Esbjerg.

Baseret på Infomedias læsertal har omtalerne af Suset haft et samlet reach på 38,4 millioner læsere, svarende til 10,2 millioner kroner i annonceværdi.

Festivalens første år var en mediesucces, og Suset har nu etableret sig som en fast del af Esbjergs og Sydvestjyllands kulturelle kalender.

Kunne du tænke dig at arbejde sammen med os om et lignende projekt?

Så er du altid velkommen til at tage fat i Peter eller Anja.