Med over en million danske brugere transformerer TikTok måden, vi oplever musik, kunst og kultur på. Men det kinesiskejede medie er yderst omdiskuteret og står overfor et potentielt forbud i USA.
HAVE Kommunikations content manager, Anna Maria Morsél Carlsen, og juniorrådgiver, Jesper Bæk Nielsen, dykker ned i TikToks indflydelse på kultur- og oplevelsesbranchen i Danmark og de potentielle konsekvenser af et forbud.
forbud !
I marts stemte Kongressen i USA for et forbud mod TikTok. Det samme gjorde Senatet i sidste uge, så appen er fortid i USA, medmindre at det kinesiske selskab bag TikTok sælger sin amerikanske afdeling indenfor 12 måneder.
Det populære sociale medie har med over en milliard brugere globalt og cirka en million i Danmark cementeret sin position som en storspiller på det digitale marked. Men dette potentielle forbud rejser spørgsmål ikke kun i USA, men også herhjemme, hvor Rådet for Cybersikkerhed i april sidste år forbød brug af TikTok på statslige telefoner. Hvad får vi ud af TikTok i kultur- og oplevelsesbranchen? Og hvad er eksempler på tab et forbud medfører?
Koncerter som et digitalt fænomen
Det som hurtigt fik rygtet som “danseappen” tilbage i 2020, da TikTok rigtigt begyndte at blomstre i Danmark, har hurtigt indtaget en position som en af de mest populære apps for unge danskere. Hele 55 procent af de 15-19-årige besøger dagligt appen, hvor brugerne kan finde indhold om alt fra kattevideoer, comedy og datinganekdoter til modetrends og politiske memes. Og så er der musik. Rigtig meget musik.
Musikken fungerer både som lydtapet og kommer også til udtryk, når dygtige kunstnere deler guitar covers og sangperformances. Koncertvideoer er også blevet et kæmpe fænomen på appen. Her kan brugerne forlænge koncertens levetid ved at dele små klip på platformen, hvilket får kunstnerne ud til et langt større publikum.
Det så vi eksempelvis til Ukendt Kunstners massivt omtalte koncert fra Roskilde Festival i 2023, som gik viralt på TikTok, fordi så mange forskellige brugere lagde videoer op fra koncerten.
Ukendt KunstnerRoskilde Festival 2023
MedinaRoyal Arena, april 2024
Et af de nylige eksempler på koncerternes digitale tilstedeværelse er Medinas udsolgte koncert i Royal Arena fra denne måned. De mange koncertvideoer på appen giver folk en unik mulighed for at (gen)opleve livestemningen, og TikTok er på den måde med til at forlænge fysiske begivenheder som koncerter.
TikTok opfinder ny musikgenre
På den globale app er der også eksempler på, at TikTok er med til at udvikle musikbranchen. Musikgenren “sped up” er opstået på TikTok, hvor ofte ældre sange bliver sat op i tempo og får en moderne makeover. Det er sket for eksempelvis Miguels tidløse klassiker “Sure Thing” fra 2010 eller Nelly Furtados “Say It Right” fra 2006. Sange som den unge målgruppe formentlig ikke kender i forvejen. En undersøgelse, lavet for TikTok, viser nemlig, at 3 ud af 4 brugere opdager nye kunstnere gennem TikTok og 63 procent af brugerne hører sange i appen, som de ikke har hørt før.
Sophie Ellis-Bextor er også et eksempel på, hvordan gamle sange får nyt og forlænget liv på TikTok. Hendes ikoniske sang fra 2001 “Murder on the Dancefloor” blev brugt i Amazon Primes populære film fra sidste år, ‘Saltburn’, og straks begyndte Ellis-Bextors sang at “trende” på TikTok. Ikke lang tid efter kunne sangen findes på toppen af musiklisterne verden over.
Skab dig en platform på 15 sekunder
Da TikTok fik sit store gennembrud, ryddede mediet bordet for mange af de ting, vi mente, at vi vidste om sociale medier. I årevis havde trenden været de lydløse formater designet til at kunne forbruges i offentlige- og sociale rum, ligesom at de lange formater, som webserier og podcasts, var i vækst. TikTok bragede igennem med videoklip, som oprindeligt kunne være 15 sekunder. Ud røg undertekster og ind kom altså det globale lydunivers. TikTok gjorde også op med dele af Instagrams til tider selvhøjtidelig skønmaleri med en overvejende vægt af underholdende og dynamiske formater.
Den nye digitale legeplads har muliggjort, at en række danske stemmer har meldt sig på banen. Eksempler fra det brede danske kulturliv er skuespiller og komiker Fredrik Trudslev, som også er kendt fra YouTube, den danske TikTok-kunstner Camilla Severin og parkour-atleten Elias Zimakoff. Profiler med meget forskelligt indhold, men med det fællestræk, at de forstår TikTok som platform, og har skabt unikt kvalitetsindhold, som er nået ud til millioner af mennesker.
TikTok har med digital innovation påvirket måden, vi kommunikerer på. Ikke kun case by case, men på et overordnet niveau, og det siver ud i kulturlivet. Det betyder både, at kulturaktører kan hente inspiration på platformen på tværs af kunstformer, og at kulturaktører skaber eller forstærker deres platform via mediet.
Det er ikke kun en dans på roser
Selvom TikTok har revolutioneret måden, vi interagerer med musik og andre kunstformer på, er det ikke alle aspekter af mediet, der er positive.
For eksempel har DR’s dokumentar “Alene på nettet” fra marts måned kastet lys over, hvordan sociale medier, inklusiv TikTok, kan forstærke isolation og psykiske problemer blandt brugere, specielt unge. Dokumentaren stiller spot på det sociale ansvar, som TikTok unægteligt bærer i interaktionen med deres unge brugere.
Når musikken er en så stor faktor på TikTok, var det også yderst opsigtsvækkende, at musikgiganten Universal Music i februar 2024 valgte at fjerne al deres musik fra platformen. Beslutningen blev taget på baggrund af en uoverensstemmelse om den kompensation TikTok tilbyder kunstnere for brugen af deres musik samt kunstig intelligens rolle i musikdistributionen på appen.
Derfor er det nødvendigt at være kritisk over for bæredygtigheden i TikToks forretningsmodel og dens effekt på kreative industrier, såvel som app’ens sociale og etiske ansvar.
Som kulturbranche er det nødvendigt at stille krav til de internationale giganter, som står for en stigende grad af brugernes medieforbrug. Alligevel vurderer vi, at et forbud vil være hæmmende for formidling såvel som markedsføringen af kultur i Danmark.
TikTok er ikke som de andre
Det kan være en nærliggende tanke at tro, at andre platforme som f.eks. Instagram og YouTube vil være arvtageren for TikTok i tilfælde af et forbud. Det er en tendens, vi ikke kan udelukke, men det er samtidig en misforståelse af TikToks unge brugere, der forsvinder fra andre medier i disse år.
Et forbud vil potentielt reducere kontaktfladen med unge kulturforbrugere og begrænse platformen for nye og innovative stemmer. Vores verden bliver desuden mindre, for vi mister nogle af informationskanalerne til en stor portion til den populærkultur og de kulturelle vækstlag, som bobler frem rundt omkring i verden.
Det er svært at spå om fremtiden, men sikkert er det, at hvis “danseappen” forbydes, vil det efterlade et hul, ikke bare i internettet, men også i kulturlivet.