Hvide midaldrende mænd cruiser mod stor Oscar-triumf
Der er knap en måned til årets Oscar-uddeling i Hollywood, og i år er en historisk årgang, fordi det er første gang, at prisen afholdes med de nye diversitetskrav i kategorien ’Bedste Film’. Siden tiltaget blev offentliggjort i 2020 har der været rysten og bæven i store dele af det amerikanske og internationale filmmiljø. Ville det betyde, at mindre gode film vil tage spotlyset fra stærkere film, fordi de tjekker diversitetsboksene bedre af? Og ville de dermed udvande Oscar-prisens relevans som verdens største filmpris?
Kort fortalt går de nye krav ud på at stimulere en større diversitet og repræsentation i filmmiljøet. Derfor har man inddelt de forskellige kriterier i fire hovedkategorier med hver deres underkategorier. Hver film skal opfylde kravene i to af de fire hovedkategorier for at kunne kvalificere sig. Én kategori handler om de medvirkende skuespillere og den pågældende films tema eller udtryk. En anden handler om det kreative hold bag filmen. En tredje handler om det pågældende filmselskabs mulighed for at tilbyde praktik- og eller udviklingsforløb til minoriteter, og en fjerde kategori handler om repræsentation og inklusion i de distributions- og promotion-afdelinger, der er tilknyttet den enkelte film.
De kritiske stemmer har gennem de seneste godt og vel tre og et halvt år været mange, og linjerne har været trukket hårdt op. Men netop som årets Oscar-kampagne kører for fulde dampe i USA, har der faktisk været påfaldende lidt opmærksomhed omkring netop de nye diversitetskrav i den kategori, det hele handler om: ’Bedste Film’.
Fokus i medierne og de sociale platforme har været på komedien Barbie og de manglende nomineringer til filmens kvindelige instruktør Greta Gerwig og hovedrolleindehaveren Margot Robbie. Men de nye diversitetskrav omfatter ikke disse kategorier, men kun ’Bedste Film’, så derfor er der ingen kobling mellem de nye regler og Barbie.
Universal Pictures / UIP
Der er skam masser af repræsentation i Bedste Film-kategorien. Det gælder i film som American Fiction, Past Lives, Killers of the Flower Moon og The Holdovers. Men den store interessante historie er dog en anden, nemlig at årets altoverskyggende favorit til at hjemtage hovedprisen for Bedste Film er Christopher Nolans helaftensfilm Oppenheimer om den amerikanske opfinder af atombomben, Robert Oppenheimer. Med hele 13 Oscar-nomineringer og et hav af priser fra andre awardshows som Golden Globes og Critics Choice Awards, der normalt tjener som præcise pejlemærker for Oscar-priserne, er Christopher Nolans enestående epos blevet én af de største Oscar-favoritter i mange år.
Set i lyset af, at filmen har et vildtvoksende persongalleri på næsten 80 taleroller, hvor det stort set kun er hvide midaldrende mænd, der medvirker, med undtagelse af to markante kvinderoller, føles det ironisk, at det netop er i ”fødselsåret” for de nye diversitetsregler, at denne film træder frem som den helt store favorit. Det bliver endnu mere interessant af, at det tilsyneladende kun har fået ganske lidt opmærksomhed i det offentlige rum.
Så kan man spørge: Er dette et problem for Oscar-uddelingen? Er det et tilbageslag for kampen mod diversitetsproblemer? Nej, overhovedet ikke. Faktisk tværtimod. Det er en sejr for såvel filmkunsten som diversitetsdiskursen, at Oppenheimer – indiskutabelt én af årets absolut bedste film, hvilket alverdens filmkritikere også har været enige om – ikke er blevet diskvalificeret, selvom det er en film om en hvid midaldrende videnskabsmand fyldt med hvide midaldrende karakterer og mandlige skuespillere.
Det er en triumf for Akademiet bag Oscar-priserne, fordi organisationen med Oppenheimer får bevist, at filmkunsten og diversitet sagtens kan eksistere hånd i hånd uden, at det går ud over den ene eller anden part. Hele sagen om de nye diversitetskrav er mange steder blevet fremlagt som en kamp mellem filmkunsten og ønsket om større diversitet. Men reelt viser årets Oscar-nomineringer, at der måske slet ikke er et modsætningsforhold. Nomineringerne viser, at de nye diversitetsregler ikke nødvendigvis handler om at udtrykket i de enkelt film skal være anderledes end før. Men snarere, at de skal stimulere, at filmbranchen får mere moderne arbejdspladser med væsentligt større fokus på diversitet og repræsentation. Det kan gælde såvel foran som bag kameraet. Og i tilfældet Oppenheimer gælder det så bag kameraet, hvor filmen opfylder de forskellige kriterier, der skal til for, at filmen er kvalificeret.
Nomineret til kategorien ‘Bedste film’ ved Oscar-uddelingen 2024
‘American Fiction’.
‘Anatomy of a Fall’.
‘Barbie’.
‘The Holdovers’.
‘Killers of the Flower Moon’.
‘Maestro’.
‘Oppenheimer’.
‘Past Lives’.
‘Poor Things’.
‘The Zone of Interest’
Hvad det helt præcist ender med, må vi vente og se om godt og vel tre uger, når det hele løber af stablen natten til mandag den 11. marts, dansk tid. Foreløbigt må vi bare sige ”Pøj pøj” til Oppenheimer og alle de andre stærke kandidater i Oscar-kapløbet. Må den bedste film vinde!
– MF
Headerbillede: Universal Pictures / UIP