De internationale kommunikationspriser regner ned over Viborg Kommune og HAVE

Viborg, som i 2019 blev udnævnt til UNESCO Creative City, er netop blevet belønnet med hele fire priser ved årets Stevie Awards, også kendt som The International Business Awards. Det drejer sig om kampagnen #TegnHåb, hvor børn lavede tegninger til andre børn for at skabe håb under Corona-krisen, og den blev udført i samarbejde med HAVE Kommunikation & PR.

Tilbage i december 2020 havde Viborg Kommune møde med sin mangeårige samarbejdspartner – os. Året inden var Viborg blevet udnævnt til UNESCO Creative City, og kommunen ønskede aktivt at demonstrere, hvad der ligger i en sådan titel.

Vores grundlægger Christian Have foreslog Viborg, at man for en stund glemte alt om traditionel PR og i stedet demonstrerede, hvem man var gennem selve måden, man kommunikerer på. Viborg har mere gennem mere end tre årtier opbygget en international position som animationsby, og således stod det klart, at Viborg skulle formidle sig selv via visuel kommunikation.

Det førte til, at Viborg Kommune lancerede kampagnen #TegnHåb, hvor børn lavede tegninger til andre børn rundt om i verden for at skabe håb under Corona-krisen. Kampagnen blev en massiv succes og førte til, at der blev indsendt mere end 3.000 tegninger fra 33 lande.

Det resulterede også i en udstilling på Statens Museum for Kunst i foråret, og både UNESCO-hovedkontoret og byer i Kina, Italien og Storbritannien har sagt, at de gerne vil udstille tegningerne. Hertil kommer, at Udenrigsministeriet opfordrede alle danske ambassader at dele historier om kampagnen. Desuden er den blevet omtalt i et væld af medier – inkl. TV Avisen og på BBC.

Nu er kampagnen blevet tildelt en hel vifte af internationale kommunikationspriser ved årets udgave af den prestigefyldte brancheprisuddeling Stevie Awards – også kendt som The International Business Awards. Nærmere betegnet har #TegnHåb vundet tre af de fornemste Guld-priser og en enkelt Sølv.

To af Guld-priserne og Sølv-prisen er alle vundet i den overordnede kategori Communications or PR Campaign of the Year og i underkategorierne Country, Region or City, Global Issues og Arts & Entertainment, mens den tredje Guld-pris er vundet i kategorien Art, Entertainment & Public – Municipal Event.

Blandt de øvrige prismodtagere i kampagne- og eventkategorierne finder man blandt andre internationale topbrands som Siemens, Google, Deutsche Telekom og IBM.

Ulrik Wilbek, Viborgs borgmester, udtrykker stor begejstring over prisregnen:

”I Viborg Kommune er vi stolte over #TegnHåb-kampagnen, som har fået en hel masse børn over hele verden til at tegne sammen med Viborg. Med kampagnen har vi demonstreret præcist, hvad der ligger i at være en UNESCO Creative City – at man bruger kreativiteten til at skabe positive forandringer på en måde, der forener verden. Kampagnen blev afviklet i et parløb med HAVE, og det er fantastisk, at vi nu modtager disse flotte priser for vores fælles indsats.”

Christian Have tilføjer:

”Lige så snart #TegnHåb-kampagnen blev søsat, var det tydeligt at fornemme potentialet i den. Viborg er hjemsted for en fantastisk idérigdom og en overflod af kreative kompetencer, og den slags bliver belønnet – både i form af kampagnens succes undervejs og de priser, som vi nu modtager for den.”

Ulrik Wilbek fortsætter:

”Tegning er centralt i Viborgs kreative DNA, og tegninger rummer deres helt eget universelle sprog, som går på tværs af generationer og landegrænser, og det fik vi i dén grad demonstreret med #TegnHåb.”

Dommerne, der tildelte kampagnen de fire priser, gav den bl.a. følgende ord med på vejen:

  • ”Et fantastisk eksempel på en kommunal event, som er ført an af en simpel, men stærk idé, der blomstrede op og blev et internationalt fænomen, der direkte formidler Viborg som en kreativ by.”
  • ”Kampagnen er alle de ting, som en kampagne bør være. Jeg elsker den. Den demonstrerer konceptet, samarbejdet og slagkraften i en ’big idea’.”

Foruden #TegnHåb-priserne vandt HAVE A/S desuden en Sølv-pris for sin kampagne for Holmegaard Værk i kategorien Communications or PR Campaign of the Year – Arts & Entertainment.