Er megahittet tilbage i dansk teater?

I de senere år har der været længe mellem de helt store publikumssucceser i dansk teater. Men det går i den rigtige retning, og med premieren på Moulin Rouge! The Musical, er der begrundet håb om at kunne vende tilbage til tider, hvor et billetsalg går amok.


Den 7. september 2023 var en skelsættende dag i dansk teater. Den dag havde teaterselskabet One and Only Musicals stort anlagte satsning Moulin Rouge! The Musical, baseret på Baz Luhrmanns film af samme navn, danmarkspremiere i Falkoner Salen. Publikums modtagelse var ekstatisk. Udover det sædvanlige.

Og kort efter tæppefald kom den første anmeldelse. Seks stjerner. Hele weekenden dryssede de begejstrede topanmeldelser ind, og mandag morgen havde forestillingen modtaget flere seksstjernede anmeldelser end nogen anden teaterforestilling herhjemme siden Fredericia Teaters prisbelønnede kæmpesucces Disneys Klokkeren fra Notre Dame i 2016.

MOULIN ROGUE, One & Only Musicals

Reaktionen fra publikum kunne mærkes øjeblikkeligt. Billetsalget eksploderede. Allerede i ugerne op til premieren havde forestillingen solgt bedre end nogen anden musical fra One and Only Musicals i årevis, og i de sidste dage inden premieren solgte forestillingen helt op mod 500-600 billetter om dagen.

Og efter premieren steg antallet til over 1.000 om dagen – nogle dage helt op til 1.400 stk. Det lyder måske ikke af så meget for folk uden for teaterbranchen. Men det er det. I One and Only Musicals’ knap 20 år som musicalproducent, hvor de har stået som afsender på en lang række kæmpehits som Dirty Dancing, Den eneste ene, Den skaldede frisør og Elsk mig i nat, har de aldrig solgt så mange billetter om dagen efter en premiere.

I hele branchen har man drømt sig tilbage til de tider, hvor man med en vellykket og anmelderrost forestilling på hånden kunne få billetsalget til at gå amok efter en premiere. Men det sker ikke rigtigt på samme måde mere. Efter streamingtjenesternes globale indtog i folks hjem, Corona-krisen, krigen i Ukraine og den generelle inflation i samfundet, har teaterpublikummets købsadfærd stille og roligt ændret sig. Teatrene sælger slet ikke samme antal billetter i forsalg som tidligere. Publikum venter og venter. Og ofte kommer den forjættede ketchup-effekt slet ikke.
Der sælges med andre ord slet ikke så mange teaterbilletter som før. Men nogen katastrofe er det ikke. For dansk teater ER i fremgang. Og der har da også været en del store succeser de senere år. Men med Moulin Rouge! – The Musical er billedet mere markant. Skiftet fra før og til efter premieren er større.

Det hører med til fortællingen om Moulin Rouge-produktionen, at den store succes ikke “blot” er kommet i hus pga. anmeldelserne. Der er flere centrale faktorer i spil. Først og fremmest er der word-of-mouth, som på denne forestilling er usædvanligt stærkt – dvs. hvad siger publikum om forestillingen efter de har set den.

GREASE, One & Only Musicals
Foto: Miklos Szabo

En nøje tilrettelagt markedsføringskampagne hen over sensommeren med fokus på de mange store musikhits i forestillingen har helt tydeligt også haft en afgørende effekt på billetsalget. Og endelig skal også nævnes One and Only Musical’s helt nye fremstød med offentliggørelse af nyt repertoire flere år frem og et nyt billetsystem, hvor publikum helt uden bindinger kan reservere billetter lang tid i forvejen. Det har skabt stor kundeloyalitet, og når man så står med en succes som Moulin Rouge! – The Musical, kommer effekten øjeblikkeligt.

Samlet set kan man konstatere, at Moulin Rouge! -The Musical er brudt gennem det glasloft som de fleste teaterproducenter formentlig troede hørte fordums tid til. Det er noget alle kan glæde sig over, for det gir håb for fremtiden i dansk teater!

Headerbilleder: Moulin Rogue, One & Only Musicals, fotograf: Miklos Szabo

 

– MF