Case

Askepot – et klassisk eventyr fik en moderne musicalmakeover
Opgaven
HAVE Kommunikation har i samarbejde med Lion Musicals lanceret en lang række succesfulde musicals og musikforestillinger gennem de seneste år. I forbindelse med ASKEPOT – THE MUSICAL var vi med hele vejen fra offentliggørelsen til premieren med ambitionen om at positionere musicalen som et overraskende, sjovt og moderne take på den klassiske fortælling. Målet var at skabe så stor presse tilstedeværelse, at ASKEPOT – THE MUSICAL blev en af årets helt uomgængelige teateroplevelser
Opgaven
HAVE Kommunikation har i samarbejde med Lion Musicals lanceret en lang række succesfulde musicals og musikforestillinger gennem de seneste år. I forbindelse med ASKEPOT – THE MUSICAL var vi med hele vejen fra offentliggørelsen til premieren med ambitionen om at positionere musicalen som et overraskende, sjovt og moderne take på den klassiske fortælling. Målet var at skabe så stor presse tilstedeværelse, at ASKEPOT – THE MUSICAL blev en af årets helt uomgængelige teateroplevelser
Løsningen
Vi valgte at aktivere de mange stærke navne, som var tilknyttet produktionen – både foran og bag scenen. Forestillingens moderne opdatering blev fremhævet gennem et stærkt fokus på Rasmus Seebachs helt nye pop-soundtrack og Line Knutzons originale og humoristiske manuskript. Fortællingens placering i et modeunivers blev styrket af Soeren Le Schmidts storslåede haute couture kreationer, som også blev brugt til billedserier i både dagblade og modemagasiner.
Gennem hele lanceringen udsendte vi flere pressemeddelelser med ekstraordinære nyheder såsom soundtrack-udgivelse, billetsalg og annoncering af Stig Rossens sidste musical. Rossens afsked gav anledning til flere større portrætinterviews med et tilbageblik på karrieren, mens der også blev afviklet dobbeltinterviews med Stig Rossen samt henholdsvis Johanne Milland og Rasmus Brohave, hvor Stig gav musical-faklen videre til den unge generation.
Vi italesatte gennem hele pressekampagnen, at ”intet er som det plejer i ASKEPOT – THE MUSICAL”. Hermed sikrede vi, at forestillingen ikke skabte associationer til begrebet ’familieforestilling’ eller forventninger i stil med de klassiske Disney-musicals, da denne version havde fået en tidssvarende og moderne makeover.



Fotos: Morten Rygaard
Resultater
Pressekampagnen sikrede en bred mediedækning, som lå virkelig flot sammenlignet med lignende musicals, hvor fokus i artikler og interviews næsten udelukkende var på selve forestillingen.
Forestillingen blev dækket i medier som POLITIKEN, BERLINGSKE, JYLLANDS-POSTEN, RITZAU, UD & SE og FEMINA samt flere optrædener i både AFTENSHOWET og GO’ MORGEN DANMARK, mens der også var indslag i TV 2 NEWS og TV 2 KOSMOPOL.